Nominace Alza.cz Audiokniha roku 2019 oznámeny, zvláštní cenu získává Jiří Dvořák

Asociace vydavatelů audioknih oznámila pětici audioknih nominovaných v jednotlivých kategoriích Alza.cz Audiokniha roku 2019 a držitele Zvláštní ceny AVA za mimořádný přínos v oblasti audioknih a mluveného slova, kterým se letos stal Jiří Dvořák. Nejvíce nominací posbírala dětská audiokniha Tobiáš Lolness (Radioservis). Spuštěno bylo hlasování veřejnosti, o Ceně posluchačů je možné rozhodnout do 15. dubna.

Jiri Dvorak

O nejlepších audioknihách roku 2019 opět rozhodovala osmnáctičlenná odborná porota, letos částečně obměněna. Hodnotící komise v čele s recenzentem a popularizátorem audioknih Jakubem Horákem vybírala nominace ze 112 přihlášených audioknih od 19 vydavatelů. Slavnostní vyhlášení vítězů a udílení cen proběhne ve čtvrtek 23. dubna 2020.

Ceny AVA – Alza.cz Audiokniha roku 2019 – nominace v jednotlivých kategoriích

Nejlepší design
Vladimír Körner: Adelheid (Tympanum)
Georges Simenon: Maigret na dovolené (OneHotBook)
Erich Maria Remarque: Nebe nezná vyvolených (OneHotBook)
Vlastimil Peška: Nové povídání o pejskovi a kočičce (AudioStory v koprodukci s Divadlem Radost)
Stephen King: Osvícení (OneHotBook)

Nejlepší zvukový design
Petra Dvořáková: Dědina (OneHotBook)
Roald Dahl: Jakub a obří broskev (Tympanum)
Vlastimil Peška: Nové povídání o pejskovi a kočičce (AudioStory v koprodukci s Divadlem Radost)
Stephen King: Osvícení (OneHotBook)
Timothée de Fombelle: Tobiáš Lolness (Radioservis)

Nejlepší audiokniha pro děti a mládež
Cressida Cowell: Jak zamotat dračí příběh (OneHotBook)
Petra Soukupová: Klub divných dětí (OneHotBook)
Vojtěch Matocha: Prašina – Černý merkurit (Tympanum)
Timothée de Fombelle: Tobiáš Lolness (Radioservis)
David Jan Žák: Zmizení Edwina Lindy (Albatros Media)

Nejlepší audiokniha – jednohlasá četba
Gail Honeymanová: Eleanor se má vážně skvěle, interpretka Petra Špalková
(Albatros Media)
Marcel Pagnol: Jak voní tymián, interpret Vladislav Beneš (Albatros Media)
Michel Houellebecq: Serotonin, interpret Otakar Brousek ml. (OneHotBook)
Pavla Horáková: Teorie podivnosti, interpretka Jitka Ježková (OneHotBook)
Ruta Sepetysová: V šedých tónech, interpretka Marie Štípková (Albatros Media)

Nejlepší audiokniha – vícehlasá četba
Petra Dvořáková: Dědina (OneHotBook)
Maria Riva: Moje matka Marlene Dietrichová (Radioservis, Euromedia Group)
Aleš Palán: Raději zešílet v divočině (Tympanum)
Jiří Křižan: Stín (Tebenas)
Ruta Sepetysová: Sůl moře (Albatros Media)

Nejlepší audiokniha – dramatizace
Jaroslav Havlíček: Neviditelný (Radioservis)
Richard Bergman, Ondřej Martin: Nový návrat malého prince (Supraphon)
Ladislav Grosman: Obchod na korze (Radioservis)
Timothée de Fombelle: Tobiáš Lolness (Radioservis)
Václav Havel: Žebrácká opera (Radioservis)

Nejlepší audiokniha – mimo kategorie
Karel Zeman: Cesta do pravěku (Supraphon)
Robert Rytina: Reinhard Heydrich – Kat, který miloval hudbu (Tebenas)
Charles Moore: Margaret Thatcherová – Dáma se neotáčí (Bookmedia)
Yuval Noah Harari: Sapiens – Stručné dějiny lidstva (Bookmedia)
Jakub Szántó: Za oponou války (Tympanum)

Nejlepší interpret
Vladislav Beneš (Marcel Pagnol: Jak voní tymián, Albatros Media)
Jan Vlasák (Georges Simenon: Maigret na dovolené, OneHotBook)
Jan Zadražil (Terry Pratchett: Muži ve zbrani, OneHotBook)
Daniel Bambas (Donna Tartt: Tajná historie, OneHotBook)
Igor Orozovič (Jiří Traxler: Život v rytmu swingu, Supraphon)

Nejlepší interpretka
Barbora Hrzánová (Vladimír Hulpach: Indiánské pohádky, Supraphon)
Hana Maciuchová (Jiří Svetozar Kupka: Krvavé jahody, Albatros Media)
Jitka Ježková (Petra Stehlíková: Naslouchač, Audiotéka)
Anna Kameníková (Anna Cima: Probudím se na Šibuji, Tympanum)
Helena Dvořáková (Elena Ferrante: Temná dcera, Radioservis)

Cena za mimořádný přínos v oblasti mluveného slova
Jiří Dvořák


Dvojnásobná nominace pro Jitku Ježkovou
Interpretace děl současných českých autorek a vrstevnic Pavly Horákové (46) a Petry Stehlíkové (44) vynesly Jitce Ježkové (41) nominace v kategoriích nejlepší jednohlasá četba a nejlepší interpretka. Zatímco v příběhu Teorie podivnosti (OneHotBook) ztvárňuje moderní intelektuálku, ve fantasy Naslouchač (Audiotéka) představuje třináctiletou dívku, vydávající se za chlapce. „Ukazuje se, že Jitka Ježková je interpretkou, která si dokáže poradit s historickou literaturou, hororem či pohádkou stejně jako se soudobou českou literaturou nebo fantasy,“ komentuje nominaci předseda poroty Jakub Horák.

Nejvíce nominací pro fantasy Tobiáš Lolness
Vyprávění francouzského spisovatele Timothéa de Fombelle o chlapci vysokém půldruhého milimetru a žijícím na stromě nominovala porota ve třech kategoriích: zvukový design, nejlepší audiokniha pro děti a mládež a dramatizace. Příběh, vyznamenaný Andersenovou cenou, ožil prostřednictvím Jiřího Lábuse, Viktora Preisse, Lucie Trmíkové, Jana Novotného, Igora Bareše, Vlastimila Zavřela ad. V režii Aleše Vrzáka vydal Radioservis.

Cena za mimořádný přínos v oblasti mluveného slova bude udělena herci Jiřímu Dvořákovi
Zvláštní cenu Asociace vydavatelů audioknih za mimořádný přínos v oblasti mluveného slova letos získal populární filmový, televizní a divadelní herec a dabér Jiří Dvořák (53). Po Martinu Stránském, Janu Jiráňovi, Haně Maciuchové, Zdeňkovi Svěrákovi a Josefovi Somrovi je šestým laureátem ocenění. Jeho nezaměnitelný hlas znají posluchači z desítek audioknih, mj. coby vypravěče Dykova Krysaře (Radioservis), Citadely Antoina de Saint-Exupéryho (Audiotéka, Vyšehrad a Bookmedia), Jedlové samoty Andrey Marii Schenkelové (AudioStory), děl Robina Shilp Sharmy (Rybka Publishers) či představitele hlavní role v kultovním Zaklínači polského spisovatele Andrzeje Sapkowského (Audiotéka). Dvořák se natrvalo zapsal do srdcí milovníků románů skotského spisovatele Petera Maye interpretací jeho trilogie z ostrova Lewis (OneHotBook). Řada audioknih, na nichž účinkoval, byla oceněna Audioknihou roku (naposledy vloni Jedlová samota [AudioStory] a Opuštěná společnost [Audiotéka a Bookmedia]). Čerstvou nominaci v kategorii dramatizace má Havlova Žebrácká opera (Radioservis), kde Dvořák září v roli sňatkového podvodníka Macheatha. „Práce na audioknihách pro mě znamenala objevení nové disciplíny. Krásné, ale náročné. V některých případech máte vytvořit i více postav, musíte je odlišit hlasově, intonačně, rytmicky, a to je vyčerpávající. Ve filmu nebo v televizi vydržíte natáčet dvanáct i třináct hodin, ale číst dvanáct hodin audioknihu nelze, to by zvládnul leda robot,“ prohlašuje.